Ugrás a menühöz.Ugrás a keresődobozhoz.Ugrás a tartalomhoz.



 
4.79 MB
2010-06-09 14:11:42
 Vasárnapi Zalai Hírlap 2010 06 06 022sz 03old - Amikor a szülői példa ragadós.jpg
 

image/jpeg
Nyilvános Nyilvános
280
728
Vasárnapi Zalai Hírlap 2010. június 6. 22. szám 3. oldal - Amikor a szülői példa ragadós

A cikk szövege:

A HÉT SZTORIJA Olvasási szokásaink a 81. Ünnepi Könyvhét fényében
Amikor a szülői példa ragadós
Folytatás az 1. oldalról Nos, ha csak őket vesszük alapul, mondhatnánk: idilli a kép, ám ehhez - mint tapasztalhattuk - minden esetben hozzájárult a szülői ház. - Ideális, ha a gyerek látja, hogy a szülő és a pedagógus is rendszeresen olvas, mert a jó példa ragadós - vélekedett Czupi Gyula, a Halis könyvtár igazgatója, aki szerint az értő olvasás színvonalának hanyatlásához hozzájárult, hogy manapság a munkahelyek felében a mindennapi tevékenységhez nem szükséges az írni-olvasni tudás. Az ilyen cégek alkalmazottait nehéz megnyerni az olvasásnak, az állástalanoknak pedig még nehezebb motivációt találni. Az internet elterjedésével az olvasás is átalakulóban van, de a neten szörfözők legalább olvasnak. A gond az, ha az emberek nem használnak számítógépet s nem is olvasnak. -A könyvtárosoknak ünnepi könyvhét az egész életük, a segítés a feladatunk, amit meg is teszünk. Akár azzal, hogy nyugodt körülményeket és élményszerzést kínálva a nyitvatartási időn kívül, a generációkat összekötve, német példára nyílt olvasási órákat tartunk, akár azzal, hogy a falvakban mozgókönyvtári szolgáltatást nyújtunk. A városkörnyék településein az iskolások 30 százaléka könyvtárhasználó, a kor előrehaladtával azonban ez egyre csökkenő tendenciát mutat. A városban állandóan aktív 14 év alatti olvasónk jelenleg kétezer van, s bár a nyugdíjasok itt is kevesen vannak, azért a 2001-es számítógépes nyilvántartás óta beiratkozott 22 ezer olvasónkkal s az érvényes tagsággal rendelkező 10 ezerrel tudjuk: nálunk az átlagosnál magasabb a könyvtárhasználati aktivitás.
A bibliotékában találkoztunk Fekete Lászlónéval, akiről kiderült: rendszeres könyvtárhasználó. Számára éppen Bognár Csilla könyvtáros adott testhezálló ajánlatot.
- Szépirodalmat, az arab világról szólókat és riportkönyveket olvasok felváltva, legutóbb Kende Péter bírósági kötetét, most pedig szlovéniai kirándulásunkhoz keresek háttéranyagot
- mondta a nyugdíjas hölgy, aki télen a könyvtár számítógépes tanfolyamát is elvégezte, s azóta napi 2-3 órát szörfözik az interneten. - Férjem az újságokat bújja, két gyerekünk és öt unokánk is olvasó, a 16 éves heti 2-3 könyvet is elolvas.
Lelkó Tamás töredelmesen bevallotta: idő hiányában csak a szabadsága alatt olvas (önéletrajzokat), de büszke arra, hogy 13 éves fia sokat olvas, kislányát mostanában szoktatják érdekes történetekkel a könyvekhez.
Pölöskey Éva óvónő minden szünidőre kiválaszt magának egy magyar írót (most Móra Ferencet), s amondó: a diákoknak szánt kötelező olvasmányok sorát kellene több humorral, emészthetőbbekkel megreformálni.
Egy nyugdíjas hölgy a könyvsátornál elárulta: neki már ruhára is alig futja, nem hogy könyvekre, pedig de szeretett hajdanán olvasni! Otthoni könyveit olvassa újra, s ezt is jó időtöltésnek tartja. A kanizsai Körösi Csoma Sándor Általános Iskola évről évre kiemelkedő részvétel mellett rendezi meg a 2-8. évfolyamos megyei olvasási szövegértési versenyt: idén 33 intézményből mintegy háromszázan neveztek.
- Korunkban egyre nagyobb hangsúlyt kap a szövegértés, hiszen az élet minden területén találkozhatunk ennek fontosságával - mondta Kókainé Hámorszki Éva igazgató, aki szerint nem csak hazánkban okoz gondot, hogy az elolvasott szöveget nem értik meg, s ezért nem is tudják elvégezni az írásban kapott feladatokat az emberek.
Schvarcz Istvánné alsós igazgatóhelyettes szerint cél, hogy a
gyerekek eszközként tudják használni az olvasást és az írást, s a felsős magyaros Kókainé is úgy véli: a 4. osztállyal nem érhet véget a többi tárgyra is kiható olvasás- és írástanítás, mivel addigra nem alakul ki a gyerekekben a készség. - A szövegértés minden tantárgyban fontos - hangsúlyozta az igazgató -, hiszen annak hiányában matematikai szöveges feladatot sem tud megoldani a gyerek, s egy autóbusz-állomáson is képtelen eligazodni a menetrendben.
A Halis István Városi Könyvtárban Bognár Csilla könyvtáros ajánl olvasnivalót a nyugdíjas Fekete Lászlónénak
A magyar diákok eddiginél magasabb színvonalú felkészítését, ezáltal továbbtanulási, majd elhelyezkedési esélyeinek javítását kívánta elérni az Oktatási és Kulturális Minisztérium a közoktatási törvény azon módosításával, amely az 5. és 6. osztályban megemelte az alapkészségek elsajátítására és gyakorlására fordítható tanítási időkeretet, kiemelve: korunk egyik legfontosabb feladata a szövegértés képességének megerősítése. A kérdés nemzetközi szinten is kiemelt figyelmet kap, az UNESCO is középpontjába állította már az írás és olvasás tanítás eredményességének javítását.
Holtig tartó szerelem
KELEMEN VALÉRIA
A pegadógusok és a szülők felelőssége is óriási abban, hogy a gyerek miként viszonyul a könyvekhez, az olvasáshoz. A barátságot minél fiatalabb korban kéne kialakítani, hogy végigkísérhesse az életet. Szerencsés voltam, mert ötödikben olyan
magával ragadó magyartanárt kaptam, akiért érdemes volt igyekezni, pláne, hogy akkoriban minden órának része volt a hangos olvasás. A vakáció alatt tizenhét regényt olvastam el, s alig vártam a szeptemberi találkozást. Nálam jobban csak a tanárom örült annak, hogy mekkorát fejlődött a hangos és az értő olvasásom. S hogy közben az olvasás ízére is rákaptam? Ez volt a hab a tortán, egy holtig tartó szerelem kezdete!